Dzień chemika – spotkanie z mamą Natalki
Dzień Chemika w grupie Koziołki 05.06.2023
W poniedziałek 5-go czerwca odwiedzała nas mama Natalii.
Przygotowała dla nas zajęcia z chemii.
Serdecznie dziękujemy za poświęcony nam czas , naukę przez zabawę.
- chemiczny ogród
Przygotowanie: szkło wodne, woda oraz sole metali przejściowych
W eksperymencie wykorzystywane jest zjawisko osmozy, dzięki któremu w zlewce obserwujemy rosnące, różnokolorowe wykwity, przypominające rośliny. Barwa powstających roślin zależy od barwy dodanego kationu metalu. Dzieci po raz pierwszy mogą obserwować chemiczny ogród, w którym rośliny rosną praktycznie od razu po dodaniu „magicznych nasionek”. Dodanie większej ilości różnokolorowych soli skutkuje powstaniem znacznej ilości kolorowych roślin w naszym ogrodzie.
- koktajl 3-fazowy
Przygotowanie: chloroform, woda, octan etylu, do zabarwienia użyto jodu oraz siarczanu(VI) miedzi(II)
W eksperymencie Dzieci obserwują w naczyniu 3 ciecze, które nie mieszają się ze sobą. Za sprawą różnicy gęstości oraz odpowiedniej kolejności ich dodania możemy obserwować 3 warstwy. Dla lepszej obserwacji granicy faz wsypujemy do zlewki kryształki jodu, które opadają na dno i rozpuszczają się w chloroformie, barwiąc dolną warstwę na kolor purpurowy. Po dodaniu kryształów siarczanu(VI) miedzi(II), które rozpuszczają się w wodzie, barwią ją na niebiesko. Po dodaniu octanu etylu, obserwujemy, iż pozostaje on na samej górze, gdyż jego gęstość jest mniejsza od gęstości wody, a ciecze te nie mieszają się ze sobą.
- styropian i skropak – podobieństwa i różnice.
Przygotowanie: kawałki styropianu, skropak, naczynie z wodą
W eksperymencie Przedszkolaki porównują budowę oraz zastosowanie dwóch materiałów stosowanych np. do zabezpieczania przesyłek tj. styropianu oraz skropaku. Dodatkowo samodzielnie sprawdzają, iż styropian nie rozpuszcza się w wodzie i pływa po jej powierzchni. Natomiast, skropak, jest materiałem biodegradowalnym, który rozpuszcza się w wodzie i można podlewać nim rośliny w ogrodzie. Skropak może być użyty wielokrotnie lub zutylizowany do brązowego pojemnika, gdyż jest nietoksyczny oraz wykonany z materiałów pochodzenia roślinnego. Dzieci utrwalały wiadomości na temat segregacji odpadów oraz kolorów pojemników dedykowanych do utylizacji styropianu oraz skropaku.
- ciecz nienewtonowska.
Przygotowanie: mąka ziemniaczana, woda, łyżka do mieszania, szklane naczynie
Dzieci miały okazję samodzielnie przygotować ciecz nienewtonowską, a także samodzielnie sprawdzić jej niezwykłe właściwości. Ciecz ta wydaje się być płynna i przelewa się przez palce, ale po „uderzeniu” w nią palcem lub dłonią wydaje się być twarda i stawia opór. Dodatkowo Przedszkolaki próbowały odnaleźć w cieczy nienewtonowskiej kolorowe guziki.
- magia na talerzu
Przygotowanie: talerz, mleko, rozpuszczone w niewielkiej ilości wody kolorowe farby plakatowe, płyn do mycia naczyń oraz higieniczne patyczki do uszu
W tym eksperymencie Przedszkolaki po raz pierwszy wykonują rysunki na mleku. Dzieci obserwują mozaikę powstającą z mleka i kolorowej farby, która tworzy się podczas przesuwania po talerzu zamoczonym w płynie do naczyń patyczkiem.