Etap I
W ramach etapu I:
– ustalimy, co wiemy O KARTCE, posiadaną wiedzę spiszemy w formie siatki graficznej
– ustalimy listę pytań, która będzie stanowiła podstawę aktywności badawczej dzieci (czego chcemy się dowiedzieć?)
– wspólnie zaplanujemy działania badawcze (w jaki sposób będziemy szukać odpowiedzi na pytania badawcze?)
CO WIEMY O KARTCE?
1. Kartka jest zrobiona z papieru, tektury – drewna.
2. Kartka może mieć rogi proste lub zaokrąglone.
3. Kartka jest prostokątna.
4. Kartka może być kwadratowa.
5. Kartka może być długa.
6. Kartka jest lekka.
7. Z kartki można zrobić łódkę, samolot, słonia, żyrafę, smoka, odrzutowiec.
8. Kartka może się podrzeć.
9. Kartka może być różnej wielkości.
10. Kartkę można pociąć.
11. Kartka może być kolorowa.
12. Kartkę można pognieść.
13. W kartce łatwo zrobić dziurę.
14. Po kartce można rysować.
15. Kartka może być we wzorki.
PYTANIA BADAWCZE:
1. Dlaczego kartka jest cienka?
2. Dlaczego kartka jest lekka?
3. Dlaczego kartka jest lekka jak piórko?
4. Dlaczego kartka jest biała?
5. Dlaczego kartki mają różne kolory?
6. Dlaczego kartki mają różne kształty?
7. Dlaczego kartki mają różną wielkość?
8. Czy kartka może być twarda?
9. Dlaczego w kartce robi się dziura, gdy rysuje się po niej za długo pisakiem?
10. Czy od małej ilości wody może zrobić się w kartce dziura?
11. Czy od dużej ilości wody zrobi się w kartce dziura?
12. Czy kartkę można przeciąć nożem?
13. Dlaczego kartka może się podrzeć?
14. Dlaczego kartka może się pobrudzić?
15. Dlaczego kartkę można spalić?
16. Co kartka ma w środku? Z czego jest zrobiona?
17. Jak powstają kartki?
18. Dlaczego w książkach są kartki?
19. Czy kartki są w zeszycie?
20. Dlaczego kartki można zgnieść?
21. Dlaczego kartki można zginać?
22. Dlaczego kartki można pognieść?
23. Dlaczego kartkę można podrzucać?
24. Czy po kartce można drapać?
25. Dlaczego na kartce się rysuje?
26. Dlaczego, gdy na kartce się coś rysuje, to zmienia się kolor?
27. Czy kartkę można odrysować?
28. Czy kartka może lecieć z wiatrem?
29. Czy kartka się podrze, gdy zakopiemy ją w piasku?
30. Co można zrobić z kartki?
31. Czy z kartki można zrobić chorągiewkę?
32. Czy kartką można się bawić? Czy może służyć do zabawy?
33. Czy kartka może pachnieć?
34. Jak mogłaby pachnieć kartka w przyszłości?
35. Czy kartka może pachnieć kwiatkiem?
36. Czy z kartki można zbudować przedszkole?
37. Czy kartka może do czegoś się przydać?
38. Czy z kartki można wyciąć nożyczkami człowieka?