Grudzień
DRODZY RODZICE
Co dzieje się w naszej grupie w grudniu?
• 2-4 grudnia to III etap, czyli podsumowanie projektu badawczego KAMIEŃ
• Czekamy na Święta Bożego Narodzenia
Sprawdzamy swoją wiedzę odpowiadając na pytania badawcze (dzielimy się na 4 grupy, które losują kolejne pytania badawcze i po uzgodnieniu między sobą podają odpowiedź);
Wskazujemy w sali miejsc, w których znajdują się zapisy graficzne odpowiedzi;
dzielimy się na grupy i bawimy się w „Teleturniej” (każde dziecko otrzymuje zestaw 3 pytań, na które odpowiada w formie graficznej);
Wykonujemy w grupach prace konstrukcyjne z kamieni;
Księżycowy kamień
Co ja mam, co ja mam – księżycowy kamień
Świeci się, błyszczy się księżycowy kamień
To się ze mną zamień
Ja ci dam, ja ci dam:
Lizak, łódkę z kory,
Trąbkę, gwizdek, muszlę, korek
Bursztyn i scyzoryk.
Co ja mam…
To się ze mną zamień
Ja ci dam, ja ci dam
Kredki, znaczki, szkiełka
Koraliki z liczydełka
I te dwa pudełka .
Nie dam go, nie dam go, nie dam za nic w świecie
Musiałbym, musiałbym znów na księżyc lecieć
A w jakiej rakiecie?
Gdzie ją masz? Pokaż nam
Może tylko kłamiesz
Może to nie księżycowy
Ale zwykły kamień.
Wspólnie przygotowujemy kalendarz adwentowy: w bucikach będą umieszczone opowiadania o aniołkach „Bożonarodzeniowa podróż aniołków”, Biermann Ingrid, Dvorakova Lucie. Po przeczytaniu opowiadania, codziennie inne dziecko będzie ozdabiało i wycinało domek dla kolejnych aniołków. Na koniec adwentu na ulicy Chmurkowej będą 24 domki dla aniołków;
Obchodzimy w naszej grupie Mikołajki. Dzieci poznają historię świętego Mikołaja i otrzymują upominki. Zwracamy uwagę na fakt, iż równie miło dostawać upominki, jaki i obdarowywać innych;
Podczas przygotowań do Świąt np. wykorzystując bombki i inne ozdoby, bawimy się matematycznie, formułujemy wynik dodawania i odejmowania działając na konkretach w zakresie dostępnym dzieciom (w zakresie 10) ;
Podejmujemy ćwiczenia od dużych grup mięśniowych np. zabawa „Paczka” do ćwiczeń precyzyjnych np. lepienie z plasteliny, wydzieranie, wylepianie;
Poznajemy tekst i uczymy się wierszy i piosenek o tematyce świątecznej np. „Zaprzęg Mikołaja”, „Pierwsza gwiazdka”, Świąteczna piosenka (układ taneczny);
Bawimy się ruchowo np. podczas zabaw: „Miotełka”(naśladujemy ruch w zabawie), „Pomocnicy świętego Mikołaja”, Podróż Mikołaja(naśladowanie ruchu w zabawie), tworzenie własnych sekwencji ruchowych, zaprzęgi (zabawa w parach);
Ćwiczymy grafomotorykę rysując po śladzie bez odrywania ręki;
Wykonujemy prace plastyczne o tematyce mikołajkowo-świątecznej;
Dokonujemy analizy i syntezy słuchowej i głoskowej wyrazów np. podczas zabawy „Prezenty” (Powiedz słowo na głoskę…, Na jaką głoskę rozpoczyna się słowo…?);
Wykonujemy karty pracy –ćwiczymy grafomotorykę, prawidłowe trzymanie ołówka;
obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie (przymrozki, śnieg);
ćwiczymy związki przyczynowo -skutkowe podczas układania historyjek obrazkowych;
przygotowujemy prezent dla rodziców;
Przygotujemy występ świąteczny dla rodziców i bliskich;
Spotykamy się z Gwiazdorem, siadamy do wspólnej Wigilii;
Śpiewamy kolędy i pastorałki;
Podczas cyklicznych (codziennych) spotkań z bajką czytamy książkę Holly Webb „Zaopiekuj się mną”.
Piosenka „Ho, ho, ho”
I. Zaprzęg Mikołaja dziś wyruszył w świat
Renifery łapią w nozdrza swoje wiatr.
I gdy tak przez Mleczną Drogę sobie mkną
To Mikołaj nuci znów piosenkę swą
Ref. Ho, ho, ho, Wszystkie dzieci znam
Ho, ho, ho każdemu coś dam
Ho, ho, ho bardzo kocham was
Ho, ho, ho przybędę na czas.
II. Czasem strącą kilka małych srebrnych gwiazd
By rozświetlić zbliżający się już zjazd.
I gdy tak Mleczną Drogę sobie mkną
To Mikołaj nuci znów piosenkę swą.
Ref. Ho, ho, ho
III. Widać miasto więc zwolniły nieco bieg.
Pod saniami trzeszczy biały śnieg.
Zatrzymały się już pierwszy widać dom.
A Mikołaj nuci znów piosenkę swą.
Ref. Ho, ho, ho