Kwiecień

RODZICE KOZIOŁKÓW

Co dzieje się u Koziołków w kwietniu?

  • Ćwiczymy aktywność i umiejętność wypowiadanie się podczas stosowania metody burza mózgów. Wypowiadamy się w temacie: „Czym pachnie Wielkanoc? Wielkanoc pachnie….” „Wielkanoc kojarzy mi się z…..”;
  • Wykonując karty pracy doskonalimy zdolności grafomotoryczne i percepcje wzrokową, ćwiczymy logiczne myślenie np. „Która pisanka nie pasuje?”, doskonalimy percepcję wzrokową np. „Dopasuj cienie”.
  • Ćwiczymy zręczność np. „Pisankowe bule”, „Koszyczki”.
  • Na podstawie wierszy i opowiadań poznajemy wielkanocne zwyczaje m.in. Bożena Forma „Wielkanoc”, Magdalena Ledwoń „Kurka”, Renata Piątkowska „Śmigus dyngus”, Justyna Niedbała „Wielkanocny galimatias”, „Jasio opowiada”.
    Poprzez zabawę uczymy się piosenki „Kurka i pisanki”, „Śniadanie baranka”, „Z jajkiem i zającem”.
  • Ćwiczymy reakcję na sygnał np. „Kura i kurczęta”.
  • Bawimy się ruchowo m.in. podczas zabawy ruchowej „Pisanki w koszykach”, „Taniec na jajkach”, „Nasze koszyczki” (tworzenie zbiorów), „Wielkanocne jajka”(zabawa orientacyjno porządkowa). Bawimy się w tradycyjną zabawę w kole „Chodzi lisek koło drogi”.
  • Wykonujemy prace plastyczn-techniczne m.in. „Kura na jajkach” metodą D. Dziamskiej do muzyki M.Musorgski „Kurczęta w skorupkach”, „Palmy wielkanocne”, „Baranki”, „Pisanki”, „Dywanowe pisanki”, „Koszyczek wielkanocny”, „Pomponowe jajko” (wykorzystanie pomponów maczanych w farbie), zapoznajemy się z tradycją wykonywania palm wielkanocnych, „Wielkanocne jajka” – zdobimy styropianowe jajko (zapoznajemy się z różnego rodzaju zdobieniem jajek).
  • Rozwiązując zagadki dokonujemy operacji analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania, uogólniania.
  • Poprzez układanie historyjki obrazkowej kształtujemy umiejętność logicznego myślenia, kojarzenia faktów.
  • Zabawy matematyczne np. „Zbieramy pisanki” (pomagają dzieciom w nauce liczebników głównych i porządkowych, dodawania i odejmowania, przeliczania obiektów, a także rozwijają umiejętność rytmizowania).
  • Poprzez zabawę „Zadowolony króliczek” będziemy ćwiczyć nazywanie i pokazywanie emocji.
  • Weźmiemy udział w śniadaniu wielkanocnym, a potem tropić ślady zajączka i szukać upominków.

PROSIMY O SFOTOGRAFOWANIE W CZASIE ŚWIĄT jednej POTRAWY WIELKANOCNEJ i przesłanie zdjęcia. Dziękujemy😊

Po Świętach planujemy rozpoczęcie projektu badawczego. Dzieci mają bardzo wiele propozycji…Rozmowy jeszcze trwają😊

 

„Kurka”

Magdalena Ledwoń

Macha kurka skrzydełkami:

„Co się stało z jajeczkami?

Czy baranek, czy zajączek

wziął jajeczka do swych rączek?

To nie jajka, to brudasy!

Tu są plamy, a tam pasy.

Wzorki, łatki i zygzaki.

Ja chcę wiedzieć, kto to taki”.

I tak chodzi, i marudzi:

„Któż te jajka tak ubrudził?!

Były myte wczoraj rano!”.

„Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”

– rzekła kurce gospodyni.

„Tak tradycja każe czynić,

że maluje się jajeczko,

by się stało pisaneczką”.

 

„Wielkanoc”

Bożena Forma

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

 

„Pisanki”

Halina Szayerowa

Zniosła mi kura

jajek sześć.

Pytam więc kury:

– Czy mogę zjeść?

– Ko… ko… ko…

– zaprzecza kura.

– Ani sadzonych,

ani na twardo.

I jajecznicy – nie!

I na miękko – nie!

Nie dam!

Choćbym miała pęknąć!

Więc pytam grzecznie

kury: – Czy mogę

utrzeć te jaja

na kogel – mogel?

Spojrzała na mnie

jak na osła…

i zagdakała,

wielce wyniosła,

że jaja… na pisanki zniosła!

 

„Kurka i pisanki”

https://www.google.com/search?q=kurka+i+pisanki&oq=KURKA+I+PISANKI&aqs=chrome.0.0i19i355j46i19j0i19j0i19i22i30l3j0i390l3.7331j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

„Śniadanie baranka”

https://www.youtube.com/watch?v=PhkxYxtsa1k

„Z jajkiem i zającem”

https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458

Od 19 kwietnia rozpoczynamy projekt badawczy
KARTKA
Dzieci miały wiele propozycji dotyczących tematu projektu badawczego. Wszystkie spisałyśmy na kartkach i na drodze losowania ruszyliśmy
z projektem kartka
19-22.04 – I etap
Sprawdziliśmy już jaki jest stan naszej wiedzy w temacie KARTKA.
Dzieci zaproponowały pytania (czego chcemy się dowiedzieć?) i działania badawcze (co możemy zrobić, żeby znaleźć odpowiedzi na pytania badawcze?)

KARTKA
CO WIEMY O KARTCE?
1. Kartka jest zrobiona z papieru, tektury – drewna.
2. Kartka może mieć rogi proste lub zaokrąglone.
3. Kartka jest prostokątna.
4. Kartka może być kwadratowa.
5. Kartka może być długa.
6. Kartka jest lekka.
7. Z kartki można zrobić łódkę, samolot, słonia, żyrafę, smoka, odrzutowiec.
8. Kartka może się podrzeć.
9. Kartka może być różnej wielkości.
10. Kartkę można pociąć.
11. Kartka może być kolorowa.
12. Kartkę można pognieść.
13. W kartce łatwo zrobić dziurę.
14. Po kartce można rysować.
15. Kartka może być we wzorki.
PYTANIA BADAWCZE:
1. Dlaczego kartka jest cienka?
2. Dlaczego kartka jest lekka?
3. Dlaczego kartka jest lekka jak piórko?
4. Dlaczego kartka jest biała?
5. Dlaczego kartki mają różne kolory?
6. Dlaczego kartki mają różne kształty?
7. Dlaczego kartki mają różną wielkość?
8. Czy kartka może być twarda?
9. Dlaczego w kartce robi się dziura, gdy rysuje się po niej za długo pisakiem?
10. Czy od małej ilości wody może zrobić się w kartce dziura?
11. Czy od dużej ilości wody zrobi się w kartce dziura?
12. Czy kartkę można przeciąć nożem?
13. Dlaczego kartka może się podrzeć?
14. Dlaczego kartka może się pobrudzić?
15. Dlaczego kartkę można spalić?
16. Co kartka ma w środku? Z czego jest zrobiona?
17. Jak powstają kartki?
18. Dlaczego w książkach są kartki?
19. Czy kartki są w zeszycie?
20. Dlaczego kartki można zgnieść?
21. Dlaczego kartki można zginać?
22. Dlaczego kartki można pognieść?
23. Dlaczego kartkę można podrzucać?
24. Czy po kartce można drapać?
25. Dlaczego na kartce się rysuje?
26. Dlaczego, gdy na kartce się coś rysuje, to zmienia się kolor?
27. Czy kartkę można odrysować?
28. Czy kartka może lecieć z wiatrem?
29. Czy kartka się podrze, gdy zakopiemy ją w piasku?
30. Co można zrobić z kartki?
31. Czy z kartki można zrobić chorągiewkę?
32. Czy kartką można się bawić? Czy może służyć do zabawy?
33. Czy kartka może pachnieć?
34. Jak mogłaby pachnieć kartka w przyszłości?
35. Czy kartka może pachnieć kwiatkiem?
36. Czy z kartki można zbudować przedszkole?
37. Czy kartka może do czegoś się przydać?
38. Czy z kartki można wyciąć nożyczkami człowieka?
DZIAŁANIA BADAWCZE:
1. Możemy zapytać kogoś, kto zna się na produkcji kartek.
2. Możemy zapytać rodziców.
3. Możemy iść do sklepu, w którym są kartki (papierniczy, materiały biurowe…).
4. Możemy iść do wytwórni kartek.
5. Możemy iść do wywiadowcy (pani lub pan, którzy udzielają wywiadów).
6. Możemy zaprosić kogoś kto zna się na kartkach.
7. Możemy zapytać google (telefon, tablet, komputer, laptop), asystenta google.
8. Możemy zobaczyć w telewizji.
9. Możemy iść do księgarni.
10. Możemy iść do biblioteki.
11. Możemy iść do drukarni.
12. Możemy iść do punktu ksero.
13. Możemy zadzwonić do kogoś kto zna się na kartkach.
14. Możemy zobaczyć w domu (sprawdzić).
15. Możemy znaleźć coś w piwnicy lub na strychu.
16. Możemy iść do sklepu gdzie są rzeczy do kartek np. pisaki, ołówki, kredki, pędzle, farby
17. Możemy obejrzeć film.

Od 25.04. rozpoczynamy – II etap projektu badawczego
– szukamy odpowiedzi na pytania badawcze.
Projekt zakończy się, gdy znajdziemy odpowiedzi na wszystkie pytania.

Zapraszamy Państwa do wspólnej zabawy i występowania w roli ekspertów:)

Zapraszamy do przedszkola (można wybrać sobie dowolne pytanie i spróbować odpowiedzieć na nie w dowolny sposób: opowiedzieć, poprzez prezentację, książkę, film, ilustracje, doświadczenie). Można przygotować rodzinnie w domu prezentację w dowolnej formie (można nagrać filmik lub dziecko może przynieść „coś” do przed-szkola). Można w domu zrobić doświadczenie – nagrać je lub narysować. Można też przekazać nagranie głosowe.
Jesteśmy otwarte na pomysły:)

W drugim tygodniu kwietnia:
– przyglądamy się nadal wiosennym zmianom w przyrodzie;
– ćwiczymy grafomotorykę, małą i dużą motorykę ciała;
– weżniemy udział w konkursie „Pszczoły i trzmiele to nasi przyjaciele”;
– z okazji DNIA ZIEMI przypomnimy sobie, co oznacza słowo ekologia – jak my możemy dbać o naszą planetę m.in. piosenka „Ekologia słowo znane”;
– Przygotowujemy się do obchodów świąt majowych, a przede wszystkim ŚWIĘTA FLAGI – przypomnimy sobie jakie są nasze symbole narodowe (prace plastyczne, teksty literackie, wiersz, piosenka). Przypomnimy sobie teksty poznane w listopadzie (Święto Niepodległości)

 

„Kolorowe kredki”
Kolorowe kredki
w pudełeczku noszę.
Kolorowe kredki
bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki,
kiedy je poproszę,
namalują wszystko,
to co chcę.

Namalują domek.
I na płocie kota.
I wesołe słonko
na pochmurne dni.
A gdy w Kosmos lecieć
przyjdzie mi ochota,
prawdziwą rakietę
namalują mi.

Kolorowe kredki
w pudełeczku noszę.
Kolorowe kredki
bardzo lubią mnie.
Kolorowe kredki,
kiedy je poproszę,
namalują wszystko,
to co chcę.

Kiedy jestem smutny,
zawsze mnie pocieszą,
siadamy przy stole
i one, i ja.
Malują cudaki:
małpkę taką śmieszną,
słonia na huśtawce
i w rakiecie lwa.

 

 

 

BIAŁY ORZEŁ”-wiersz

Biały orzeł leciał nad łąką,
przywitał się z biedronką.

Biały orzeł leciał nad wioską
i zachwycił się piękną piosnką.

Biały orzeł leciał nad domem
i ławką i dużym ogrodem.

Biały orzeł leciał nad miastem,
– zapachniało korzennym ciastem.

Biały orzeł leciał nad parkiem,
– zobaczył tam mamę z Michałkiem.

Biały orzeł leciał nad drogą,
– nie spotkał tam nikogo.

Biały orzeł leciał nad morzem
i z lotu ptaka zobaczył rybaka.

Biały orzeł leciał nad podwórkiem,
– Jaś mały jadł kanapkę z ogórkiem.

Biały orzeł leciał nad strumykiem,
gdzie Kacperek się bawił kamykiem.

Biały orzeł leciał nad górami,
nad owcami i juhasami.

Biały orzeł leciał nad doliną,
a tam chłopak szedł właśnie z dziewczyną.

Biały orzeł leciał nad przedszkolem,
nad dziećmi bawiącymi się kołem.

Biały orzeł leciał nad szkołą
I pokłonił się wysmukłym topolom.

Biały orzeł leciał nad obłokiem,
tego z ziemi nie zobaczysz okiem.

Biały orzeł leciał dostojnie,
wolno i bardzo spokojnie.

Biały orzeł leciał wysoko,
a wiatr niósł go ku białym obłokom.

Biały orzeł leciał nad borem,
a to właśnie było wieczorem.

Biały orzeł leciał nad Polską,
zamyślony, lot swój obniżył.
Wylądował i o nic nie pytał
– on z drugim orłem się witał!

Białym orłem na tle czerwonym,
tym w polskim godle uwiecznionym.

 

 

Ta strona używa cookies. Czytaj więcej na temat polityki cookies.