Luty
Drodzy Rodzice
Co dzieje się w naszej grupie w lutym?
• 1-12.02 – c.d. Sporty zimowe
– Tworzymy mapę myśli – zimowych zabaw (burza mózgów);
– Wykonując zadania na kartach pracy ćwiczymy logiczne myślenie, percepcje wzrokową. Doskonalimy sprawność manualną;
– Podczas zbaw dydaktycznych doskonalimy pamięć np. „Czego brakuje?”, podajemy skojarzenia dotyczące zimowych zabaw i sportów odwzorowujemy, uzupełniamy, kontynuujemy rytm obrazkowy;
– Rozmawiamy na temat bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw rozróżniając zabawy bezpieczne od niebezpiecznych;
– „Sport na lodzie” rozmawiamy, bawimy się ruchowo, przeliczamy, ćwiczymy słuch fonematyczny (dzielimy na sylaby, nazywamy pierwszą i ostatnią głoskę,
wysłuchujemy głoski);
– Oglądamy fotografie, ilustracje, a także filmy edukacyjne w temacie sportów zimowych;
– Oglądamy transmisje z zawodów dyscypliny sportowej: jazda figurowa na lodzie – pokazy indywidualne i par (zwracamy uwagę na strój, muzykę, wrażenia estetyczne, figury, emocje);
– Rozmawiamy i ćwiczymy takie emocje jak: duma, satysfakcja, radość;
– Ćwiczymy radzenie sobie z trudnymi emocjami (przegrana);
– Rozróżniamy emocje i uczucia;
– Wykonujemy prace plastyczne np. „Saneczkarz” (łączenie technik i materiałów plastycznych);
– Podczas zabaw ruchowych ćwiczymy zręczność, zwinność, poruszanie się slalomem, próbujemy poruszać się w sztafecie;
– Bawimy się (uczymy się pamięciowo)m.in. przy piosence „Zima, Zima jest wesoło”, „Tak się zachmurzyło”;
– Poznajemy wiersz T. Kubiaka pt. „Łyżwiarka” (mówimy w całości lub fragmenty).
„Łyżwiarka”
Tadeusz Kubiak
Już skoczyła na lód.
Już łyżwami błysnęła.
Już – po lodzie jak szkło –
niczym strzała pomknęła.
Już jest tu, już jest tam,
wzięła wiraż i hejże!
śmiałym susem na wprost –
niby piórko najlżejsze.
Ledwie ziemi dotyka.
Nie łyżwiarka, a – ptak!
Tańczy w rytmie walczyka
pierwszy takt,
drugi takt,
trzeci takt.
I już znowu pomknęła,
oto w lewo i – w prawo…
Zgrzyta lód.
Istny cud…
Brawo!
„Tak się zachmurzyło”
słowa i muzyka: Zofia Dyktor-Dąbrowska
Tak się zachmurzyło słonko się ukryło.
Pada, pada śnieżek biały dawno go nie było 2x
Chodźmy na saneczki, chłopcy i dzieweczki.
Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki 2x
Pędzimy, pędzimy chłopcy i dzieweczki
Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki 2x
Pędzimy, pędzimy nic się nie boimy.
Aż tu na raz bęc na śnieżek i wszyscy leżymy. 2x
• 14-28.02 – Bajki, bale w karnawale
– Obchodzimy w naszej grupie Walentynki, obdarowujemy się nie tylko walentynkowymi kartkami, ale dzielimy się uśmiechem i miłym słowem;
– Tworzymy mapę myśli – Co to jest bajka? (burza mózgów);
– Szukamy w bajkach morału;
– W zabawach dydaktycznych: bawimy się w rymowanie,
– Z jakiej bajki jesteś? – rozpoznawanie bajki po symbolach (doskonalimy logiczne myślenie);
– Bawimy się przy muzyce: „Rycerze, królewny, krasnoludki i olbrzymy” ilustracja ruchowa do utworu Carla Orffa – Tanz (fragm. Carmina Burana), „Idący cień” zabawa w parach,
– Ilustrujemy ruchem opowieści muzyczne;
– Bawimy się ruchowo przy zabawach: „Balony”, „Bal zabawek”, „Partner do tańca”, „Bal”
– Słuchając muzyki zwracamy uwagę na charakterystyczne zmiany w utworze np. tempo, dynamika, charakter muzyki;
– Uczymy się piosenki „Lubimy bajki”, „Śniegowa samba” oraz wiersza „Bal przebierańców”;
– Bawimy się w wymyślanie rymu do podanego słowa;
– Za pomocą ruchu opisujemy bohatera;
– Tworzymy mapę myśli – Co to jest karnawał? (burza mózgów), ćwiczymy twórcze myślenie, podejmujemy próby zdefiniowania pojęcia;
– Podczas pracy z obrazkiem zapoznajemy się z muzyką pochodzącą z różnych stron świata (karnawałem w różnych miejscach świata;
– „Za kogo?”- wypowiadamy się na temat naszych wymarzonych przebrań;
– Doskonalimy analizę i syntezę słuchową (wysłuchujemy sylaby, głoski).
– Czytamy globalnie wyrazy np. bal, maska;
– W pracy plast. „Fryzura na bal” i „Serpentyna” doskonalimy motorykę małą. Dekorujemy salę na bal, w pracy „Mój strój na bal” kreatywność i sprawność manualną;
– Wykonujemy maski karnawałowe;
– Bawimy się na balu przebierańców.
„Lubimy bajki”
1. Oj rety, rety, co tu się dzieje,
wszędzie są wróżki i czarodzieje.
To nie do wiary, ja chyba śnię,
wszystko, co zechcę, to spełnia się!
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,
oto księżniczka tańcuje z księciem.
Wróżka Kopciuszka stroi na bal,
tylko macochy trochę mi żal.
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się.
3. Abrakadabra, hokus-marokus,
w czarach jest siła i mnóstwo pokus.
Dla czarodzieja przestroga ta,
aby nie zbudził śpiącego zła.
Ref.: No, bo my lubimy bajki,
wtedy, kiedy jest nam źle.
My lubimy takie bajki,
które dobrze kończą się. (×2)
„Śniegowa samba”
sł. i muz. K. Bożek – Gowik
W naszym przedszkolu tańczymy sambę,
W naszym przedszkolu wspaniały bal,
Podnieśmy ręce do góry razem
Niech samba rzuci taneczny czar.
Ref: Śniegowa samba, wesoła, choć zimna,
Śniegowa samba od letniej inna,
Śniegowa samba na mrozie, na śniegu,
Śniegowa samba rozgrzewa nas.
Za oknem zima, za oknem wieje,
A tu w przedszkolu gorąco jest,
Śniegowa samba do nas się śmieje,
W zawrotnym tempie otacza mnie.
„Bal przebierańców”
Magdalena Frączczak
W kolorowe łańcuchy,
w pyzate balony,
każdy kąt w sali
jest przyozdobiony.
Jeszcze tylko piękne stroje
wszyscy założymy,
na balu przebierańców
dzisiaj się bawimy.