Marzec
W tym miesiącu zrealizujemy tematy: „Dbam o zdrowie” i „Witaj wiosno!”
W temacie „Dbam o zdrowie”:
-zastanowimy się, co wpływa na zachowanie zdrowie, stworzymy planszę z pomysłami dzieci
-nauczymy się piosenki „Higiena”
-nauczymy się wiersza „Kasia jeszcze była mała i o ząbki dbać nie chciała”
-obejrzymy film edukacyjny pt. „Higiena osobista”
-przypomnimy sobie instrukcje prawidłowego mycia rąk
-będziemy układać zagadki dotyczące akcesoriów niezbędnych do utrzymania higieny osobistej
-wykonamy kartę pracy, gdzie będziemy zaznaczać ilość sylab w wyrazach
-będziemy rysować po śladzie i kolorować przedmioty potrzebne do utrzymania higieny (utrwalamy nawyk prawidłowego chwytu pisarskiego)
-wykonamy pracę plastyczną z fasoli pt. „higiena zębów”
-będziemy pracować w grupach i dowiemy się jakie produkty mają dobry wpływ na zachowanie zdrowych zębów, a jakie produkty szkodzą naszym zębom
-wysłuchamy bajki „Mam przyjaciółkę dentystkę” i „Zuzia idzie do stomatologa”
-pogrupujemy przedmioty służące do utrzymania czystości ciała i do robienia porządków
-rozwiązywać będziemy zagadki dotykowe- czyli rozpoznawać za pomocą dotyku przedmioty służące utrzymaniu czystości
-będziemy przeliczać przedmioty
-podsumujemy zabawę wypowiedziami dzieci na temat dlaczego powinniśmy utrzymywać dom w czystości
-zapoznamy się z przysłowiami związanymi ze zdrowiem i czystością (sport to zdrowie, czystość to zdrowie-mówi przysłowie, w zdrowym ciele zdrowy duch, kto zdrowia nie szanuje, ten na starość żałuje)
-zapoznamy się z wierszem „Co dla zdrowia”
-porozmawiamy na temat służb, które pomagają chronić zdrowie, utrwalimy numer alarmowy Pogotowia Ratunkowego
-poznamy domowe sposoby na zdrowie: zbadamy cebulę, buraka i czosnek oraz stworzymy z nich sok
-przeprowadzimy Quiz o zdrowiu
-porozmawiamy o miejscu jakim jest apteka oraz kim jest farmaceuta
-zapoznamy się i omówimy najnowszą piramidę żywienia
-podzielimy artykuły spożywcze na zdrowe i niezdrowe
-potrenujemy nasz słuch poprzez: tworzenie rymów, odtwarzanie struktur rytmicznych, analizę i syntezę głoskową, operacje na sylabach, rozwijanie uwagi słuchowej
W temacie „Witaj wiosno”
-nauczymy się piosenki „Kolorowa wiosna
-nauczymy się wiersza „Marzec” i „Powrót Wiosny”
-obejrzymy film edukacyjny „Wiosna”
-wysłuchamy opowiadania „Marzanna wesoła, słomiana panna”
-wykonamy Marzannę
-wybierzemy się na wycieczkę w poszukiwaniu wiosny
-będziemy wykonywać ćwiczenia artykulacyjne
-założymy kącik przyrody, w którym będziemy uprawiać fasolę oraz zasadzimy cebulki na szczypiorek
-będziemy rozpoznawać wiosenne odgłosy przyrody
-dowiemy się co to są nowalijki, będziemy je oglądać, opisywać i smakować
-wykonamy kalendarz pogody
-pobawimy się w prezentera pogody
-będziemy przeliczać w zakresie minimum 10
-utrwalimy liczebniki porządkowe
-wykonamy prace plastyczne: Wierzbowe bazie, Pani Wiosna oraz namalujemy obraz do muzyki „Wiosna” Vivaldiego
-będziemy rysować po śladzie doskonaląc nacisk i napięcie dłoni
-wykleimy witraż „Tulipan”
„Higiena”
1.Po jedzeniu myję ząbki, szczotka pasta wchodzi w ruch.
Gąbką myję całe ciało, szyję, plecy oraz brzuch.
ref.Robię pianę i spłukuję i zarazki likwiduję./x2
2.Po zabawie brudne rączki mydło myje raz, dwa, trzy.
Jestem czysty i pachnący, właśnie to pasuje mi.
ref.Robię pianę i spłukuję, i zarazki likwiduję./x2
Wiersz
Kasia jeszcze była mała
i o ząbki dbać nie chciała,
miała pastę ze szczoteczką,
za to chęci, ani deczko.
Pasta Kasi nie smakuje
a próchnica nie próżnuje,
dziurek nowych wciąż przybywa,
bo Kasieńka jest leniwa.
„Umyj ząbki droga Kasiu.”
Ona na to: „Szkoda czasu!”
„Ząbki brudne, zaniedbanie,
nie przystoi młodej damie.
Chodźmy córuś do dentysty.
„Do dentysty też pomysły,
wcale mnie nie boli ząbek
nie chcę w ząbkach żadnych plombek.”
Pewnym rankiem się zbudziła,
oczom swoim nie wierzyła,
policzek jest opuchnięty,
no i bardzo bolą zęby.
Niech ten wierszyk was przekona:
mycie ząbków to ochrona,
a dentysta to przyjaciel,
więc go często odwiedzajcie.
„Kolorowa wiosna”
1. Obudziły się pierwiosnki,
rosną w górę, w stronę słonka.
A nasz bociek biało-czarny
już przechadza się po łąkach.
Ref. Wiosna, wiosna kolorowa
zimę za morze wysłała.
Wiosna wśród zieleni trawy
polne kwiaty rozsypała.
2.Konik polny podskakuje,
żółty motyl w górze lata.
A biedronka krzyczy głośno:
-Ja nie jestem piegowata!
Powrót Wiosny
Z promykami słońca przyszła do nas Wiosna.
Śnieg i sople zewsząd strąca
uśmiechnięta i radosna.
W dłoniach barw ma tyle , ile jej potrzeba
Pomaluje świat w dwie chwile,
kolorami ziemi, nieba!
Z dalekiej podróży ptaki powracają,
szpak z bocianem, mały z dużym,
-wszyscy pięknie się witają.
Pod błękitem nieba skowronek już śpiewa.
Zasłuchały się w muzyce
pola, lasy, łąki, drzewa.
I moje serduszko także raźniej bije.
Coś szepnęło mi do uszka:
„Wiosna w sercu wciąż niech żyje!”