Październik
Drodzy Rodzice
Co dzieje się u Koziołków w październiku?
W pierwszym tygodniu października, po wcześniejszej obserwacji dzieci, ich zainteresowań
i aktywności podczas zabawy rozpoczęliśmy
I etap projektu badawczego KAMIEŃ.
Etap I (1-8.10) – Przygotowanie do realizacji projektu.
Dzieci poprzez opowiadanie i zabawę zostały wprowadzone w temat i „sprowokowane” do podjęcia decyzji dotyczącej rozpoczęcia projektu badawczego.
Stworzyliśmy siatkę wiedzy wstępnej, czyli spisaliśmy naszą wiedzę w temacie Kamień, a potem powstała lista pytań badawczych (czego chcemy się dowiedzieć?).
W drugim tygodniu rozpoczęliśmy II etap projektu badawczego KAMIEŃ.
Etap II – Realizacja projektu
Każdy projekt badawczy, zakłada aktywność badawczą. Zatem istotnym momentem będzie zaprojektowanie i przeprowadzenie przez dzieci własnych badań, doświadczeń, eksperymentów, czy wywiadów.
Obecnie mamy duże ograniczenia w podejmowaniu wypraw badawczych, ale możemy już zapraszać ekspertów do przedszkola (ekspertem może być rodzic, który chciałby podzielić się informacjami na w/w temat, pani z biblioteki, pokazująca nam książki zawierające odpowiedź na postawione przez nas pytania….. a także rówieśnik, który miał większe doświadczenia „z danym tematem” niż pozostałe dzieci).
Zapraszamy Państwa do współpracy i wspólnej zabawy poprzez działania badawcze z dziećmi
w domach. Od tych proponowanych przez nas, a wynikających z pytań badawczych, po te wypływające z naturalnej aktywności dzieci np. zbieranie kamieni podczas spaceru…, a także przekazywanie efektów działań w formie fotografii, filmów, nagrań.
Podczas trwania projektu badawczego realizujemy umiejętności z wielu obszarów m.in. konstruujemy; ćwiczymy sprawność manualną; podejmujemy próby pisarskie (odwzorowywanie liter, pisanie wyrazów, napisów); dostrzegamy emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego; przyjmujemy, respektujemy, tworzymy zasady zabawy; przeliczamy; posługujemy się liczebnikami; klasyfikujemy; eksperymentujemy; szacujemy; szkicujemy, bawimy się plastycznie; muzycznie, ruchowo, podczas zabawy z tekstami uczymy się pamięciowo np. Księżycowy kamień.
Dzieci po przeżyciach związanych z odkrywaniem, badaniem, poznawaniem często w czasie wolnym spontanicznie zaczynają bawić się w „temat projektu” i zdarza się, że pojawiają się wtedy dodatkowe pytania.
Gdy wspólnie uznamy, że poznaliśmy odpowiedzi na zadane na początku pytania podejmujemy decyzję o zakończeniu projektu.
• Chcąc wspomóc działalność fundacji „ Gdy liczy się czas” organizujemy 18 października „Piżama Party” (zabawy taneczno-ruchowe, dydaktyczne, pokaz mody… ). Serdecznie zachęcamy do wsparcia fundacji.
• 26 października odbędzie się w naszej grupie i w innych grupach w przedszkolu, uroczystość NADANIA NAZW GRUPOM. W tym dniu przychodzimy ubrani w kolorach „koziołkowych” – biel, czerń. Relację z tego dnia będziecie Państwo mogli zobaczyć w formie filmu. Podczas przygotowań poznajemy teksty literackie; piosenki np. „Poznań to moje miasto”; wykonujemy prace plastyczne przybliżające dzieciom symbole Poznania, spotykamy się z mapą, przygotowujemy inscenizację na podstawie tekstu „To nie jest bajeczka”.
• Przez cały miesiąc obserwujemy przyrodę, dostrzegając cechy złotej polskiej jesieni (m.in. bawimy się wyliczanką rytmizującą Kasztankowa gra).
• Codziennie rano odpowiadamy na Pytania dla mądrego przedszkolaka.
Zachęcamy Państwa do wspierania aktywności dzieci związanych z tematami (nie tylko projektowymi) np. przynoszenie przez dzieci prezentacji, materiałów itp. na różne, interesujące dzieci tematy, czy wynikające z aktywności rodziny np. wyjazdu, spaceru itp. Wszelkie wypowiadanie się przed grupą dodaje dzieciom pewności siebie, wzrasta ich poczucie wartości, a jednocześnie pomaga w przełamywaniu nieśmiałości. Natomiast pozostałe dzieci w grupie ćwiczą m.in. umiejętność słuchania siebie nawzajem, a także zadawania pytań.
🙂