Październik
Październik – założenia
Temat Kompleksowy „ Zawitała jesień”
- Kolory jesieni
- Kap, kap, stuk, stuk
- W parku
- Jesienne skarby
- Jesień w parku
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie poprzez codzienne zabawy z powitanką.
- Przestrzeganie ustalonych zasad w grupie przedszkolnej, w ogrodzie, w trakcie spacerów.
- Reagowanie na sygnały dźwiękowe i wzrokowe w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
- Zachęcanie do samodzielności w zakresie dbania o porządek w kącikach, w szafkach indywidualnych w szatni.
- Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.
- Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią – w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.
- Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci, porównywania liczebności zbiorów; porządkowania ich według rosnącej lub malejącej liczby elementów.
- Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1 i 2 oraz liter a, A, l, L, m, M; nazywanie ich, tworzenie i odczytywanie sylab i prostych wyrazów.
- Poznanie znaków graficznych głosek: „A”, „O”, „I”, „M”, „T” – litera mała i wielka, drukowana i pisana. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających znajomość tych liter.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według dwóch, trzech cech.
- Ćwiczenie pamięci wzrokowej poprzez składanie obrazków z części, czytanie globalne wyrazów odnoszących się do tematu zabawy.
- Nauka piosenek i pląsów.
- Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
- Zachęcanie do wypowiadania się w aktywności plastycznej, ruchowej i muzycznej – tworzenie improwizacji ruchowych, muzycznych i dowolnych prac plastycznych.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – rozwijanie myślenia logicznego.
- Rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej podczas zabaw ruchowo-słuchowo-wzrokowych i graficznych.
- Rozwijanie sprawności fizycznej dzieci w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
- Rozwijanie umiejętności związanych z samoobsługą i czynnościami porządkowymi podczas codziennej aktywności dzieci.
- Poszerzanie słownika dzieci o nazwy dyscyplin sportowych, drzew.
- Kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich poprzez codzienne czytanie dzieciom tekstów literatury dziecięcej.
- Wspomaganie rozwoju dzieci w zabawach prowadzonych indywidualnie i w małych zespołach zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i zainteresowaniami
- Zestawy ćwiczeń porannych nr: 3, 4.
- Zestawy ćwiczeń gimnastycznych nr: 3, 4.
Październik – wierszyki i piosenki
Wiersz „Jesienią”
Jesienią, jesienią sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka, złociste gruszeczki
Świecą się jak gwiazdy pomiędzy listeczki.
– Pójdę ja się pójdę, pokłonić jabłoni,
Może mi jabłuszko w czapeczkę uroni!
Piosenka „Jesień w ogrodzie”
- Jeszcze na grządkach rosną marchewki,
ziemniaki, pory, buraki też.
Wszystkie warzywa są już dojrzałe,
trzeba je zerwać by zimą jeść.
Ref. Każdy grabi i wyrywa,
Piosenka Jesienny deszcz
sł. Stanisław Karaszewski
muz. Wojciech Kaleta
Dziś chmurkę nad podwórkiem
potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem
i na podwórko spadł.
Ref. Hej, pada, pada, pada, pada, pada deszcz,
jesienny pada, pada, pada, pada deszcz.
Deszcz płynie po kominie,
wesoło bębni w dach.
W blaszanej dzwoni rynnie
i wsiąka w mokry piach.
Ref.: Hej, pada…
Kalosze wnet nałożę,
parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze
jesienny pada deszcz.
Ref.: Hej, pada..