Wrzesień
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne, dziecko:
– potrafi opowiedzieć o tym, co robiło podczas wakacji; dzieli się swoimi wrażeniami, wspomnieniami z rówieśnikami
– utrwala sformułowania: daleko, blisko, dalej, bliżej z wykorzystaniem mapy
– wypowiada się na forum grupy i buduje zdania złożone
– rozpoznaje swoją wizytówkę
– wie, do której grupy uczęszcza oraz gdzie jest jego półka w szatni i szuflada w sali
– zapozna się z rozmieszczeniem zabawek, książek, gier w nowej sali, odkłada je na wyznaczone miejsce
– kształtuje poczucie przynależności grupowej poprzez zabawy integracyjne
– współtworzy kodeks przedszkolaka i stara się przestrzegać zasad grupowych
– dba o bezpieczeństwo swoje i innych podczas codziennych zabaw
– poznaje zasady pierwszej pomocy
– poprawnie wypełnia karty pracy i doskonali umiejętności grafomotoryczne
– rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe w oparciu o historyjkę obrazkową
– rozwiązuje zagadki tematyczne
– uważnie słucha opowiadań i odpowiada na pytania nauczycielki
– poznaje świat wielozmysłowo
– przelicza elementy w zakresie sobie dostępnym
– opisuje emocje, które pojawiają się podczas trudnych sytuacji
– potrafi w sposób właściwy nawiązywać współpracę z rówieśnikami
– tworzy z klocków dowolne konstrukcje, uruchamiając wyobraźnię przestrzenną
– rozwija zdolności artystyczne korzystając z dostępnych materiałów w kącikach zainteresowań
– stosuje formy grzecznościowe na co dzień
– bierze udział w zabawach ruchowych i doskonali kondycję fizyczną
– rozwija zainteresowania czytelnicze i odczytuje niektóre litery
– doskonali orientację w przestrzeni, poprawnie operuje pojęciami: prawy, lewy
– potrafi zadbać o porządek po skończonej zabawie
– rozwija umiejętności matematyczne przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia
Wiersze i piosenki
„Opowiastka”
Natalia Usenko
Zbłądziły raz w lesie
dwie słodkie dziewczynki
i wpadły wprost w łapy
żarłocznej olbrzymki.
Olbrzymka kolacji akurat szukała.
– Dwie słodkie dziewczynki
To zdobycz wspaniała!
Już paszczę otwarła,
by wrzucić je w przełyk,
gdy nagle dziewczynki uroczo dygnęły.
– Dzień dobry! Dzień dobry!
– Czy nie przeszkadzamy?
– Czy mogłaby pani nas zabrać do mamy?
– Będziemy tak wdzięczne…
– Jest pani tak miła…
Olbrzymka pobladła i… prośbę spełniła.
A morał jest prostszy niż dwa razy cztery:
GDY SPOTKASZ POTWORA,
MIEJ DOBRE MANIERY!
„Kto ma”
sł. Marta Bogdanowicz, muz. Tradycyjna
Kto ma niebieskie oczy,
ma wstać, ma wstać, ma wstać,
bo chcemy go powitać
i jego imię znać.
Kto ma najdłuższe włosy,
niech wejdzie do koła,
wybierze sobie parę,
zatańczy dokoła.
„Kodeks naszej gromady”
sł. Marlena Szeląg, muz. Krzysztof Mroziński
Mówimy „dzień dobry” i „do widzenia”,
nie grymasimy podczas jedzenia.
W zajęciach chętnie uczestniczymy,
razem się bawimy i razem uczymy.
Ref.: To zasady ważne, to nasze zasady.
Są kodeksem naszej przedszkolnej gromady.
Dzięki nim jest zawsze bezpiecznie i miło,
dzięki nim się wiele przyjaźni zrodziło!
Pomagamy sobie i się dzielimy,
Za ręce chętnie w grupie chodzimy.
Innych słuchamy, o porządek dbamy,
w ciszy się bawimy i się nie kłócimy.
Ref.: To zasady ważne, to nasze zasady…
Jesteśmy mili i samodzielni,
Zawsze być chcemy bardzo uprzejmi.
Z szacunkiem do siebie się odnosimy,
młodszym pomagamy i prawdę mówimy.
Ref.: To zasady ważne, to nasze zasady…
„Jeżeli ci wesoło”
sł. i muz. Tradycyjne
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
To podnieś brwi do góry i dotknij czoło swe.
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
To otwórz teraz usta i zamknij oczy swe.
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
To pokaż najpierw język, a potem zęby swe.
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
Nabierz w usta powietrze i klep policzki swe.
Jeżeli ci wesoło i dobrze bawisz się,
Uśmiechnij się do wszystkich i zaklaszcz w ręce swe.
„Podwórko lubi dzieci”
sł. Anna Bernat, muz. Barbara Kolago
Na podwórku przygód wiele,
czeka pociąg i rakiety,
na plac zabaw przyjaciele,
niepotrzebne nam bilety!
Ref.: Podwórko lubi dzieci,
już każdy o tym wie!
Podwórko lubi dzieci,
tu nikt nie nudzi się!
Podwórko lubi dzieci,
tu zawsze dobry czas!
Podwórko lubi dzieci,
i mnie, i nas, i was!
Na podwórku najweselej,
piłka skacze, berek łapie,
więc się bawmy, przyjaciele,
niech tam deszczyk sobie kapie!
Ref.: Podwórko lubi dzieci…
Na podwórku karuzele
i huśtawki, i drabinki,
więc się bawmy, przyjaciele
niech wesołe będą minki!
Ref.: Podwórko lubi dzieci…